Karuzela ofert publicznych się rozkręca. Po sukcesie Allegro na giełdę wybiera się spółka Dadelo – właściciel sklepu internetowego Centrumrowerowe.pl. Dadelo to również podmiot działający w branże e-commerce, jednak z zupełnie innej „kategorii wagowej”. Allegro jest znane praktycznie każdemu Polaków, Dadelo jest spółką właściwie anonimową. Spółka prowadzi sklep internetowy pod nazwą Centrumrowerowe.pl, który ma już rozpoznawalność na tym rynku. Kupujący w ofercie publicznej akcje inwestorzy mają jednak kuszeni marzeniami o wielokrotnym powiększeniu biznesu spółki.

Kto i dlaczego sprzedaje akcje Dadelo?

Właścicielem 100% akcji Dadelo jest znana z GPW i działająca w branży e-commerce spółka Oponeo, która jest liderem w segmencie sprzedaży opon samochodowych. Oponeo posiada 100% akcji Dadelo od 2019 roku i planuje znacząco powiększyć jego skalę działania w oparciu o swoje know-how i wpływy z oferty publicznej.

Wszystkie oferowane akcje sa akcjami nowej emisji i całość wpływów (oczywiście po pokryciu kosztów emisji) trafi do spółki i ma służyć jej dalszemu rozwojowi.

Jeśli emisja zakończy się sukcesem, udział Oponeo spadnie ze 100% do 60%. Oponeo zobowiązwało się nie sprzedawać swoich akcji przez najbliższy rok.

Dadelo – pozycja strategiczna spółki

Dadelo to firma prowadząca sklep internetowy – nie mniej i nie więcej. Oczywiście w 2020 jest to działalność wymagająca wszechstronnych umiejętności, sporego kapitału i umiejętności nawigowania między gigantami świata internetu i e-commerce. Spółka szacuje swój udział w rynku rowerowym na 1-2% całego rynku, twierdząc jednocześnie jest na nim największym graczem. Dadelo nie bierze tu pod uwagę Allegro (szacunek sprzedaży 400 mln zł), którego działalność ma jednak inny charakter (markteplace). Podobnie z tych porównań zostały wyłączone markety sportowe (Decathlon i podobne) oraz producentów sprzedających rowery bezpośrednio klientom.

Trzeba zwrócić uwagę, ze same rowery to około 25% sprzedaży. Pozostała część sprzedaży to różnego rodzaju akcesoria rowerowe. Średnia wartość koszyka to około 250 zł, co pokazuje, że sprzedaż rowerów to jednak niewielka część zamówień. Zwracam na to uwagę, bo kupno rowerów w 100% online może być sporą barierą dla konsumentów. Chociaż przyznam się osobiście, że ja swoje obydwa rowery kupiłem przez internet i nie miałem z tym jakichś większych problemów, więc może te bariery nie są aż tak wielkie.

Rynek rowerowy w Polsce

Rynek rowerowy w Polsce rozwija się dynamicznie, chociaż brakuje dokładnych danych na temat jego wielkości. Nie ulega wątpliwości, że jest on bardzo rozdrobniony, chociaż zapewne wraz z rozwojem sieci marketów sportowych (Decathlon, Martes) zarysowuje się na nim wyraźniejsza koncentracja.

Według szacunków w Polsce sprzedaje się rocznie 1-1,5 mln rowerów o wartości około 2 mld zł. Dawałoby to średnią cenę nowego roweru na poziomie 1300 do 2000 złotych. Podobną wielkość ma rynek akcesoriów rowerowych, co daje łączną wielkość rynku rowerów i akcesoriów rowerowych na poziomie 4 mld zł.

Oponeo – Dadelo – czy spółka-córka powtórzy sukces spółki-matki?

Spółka podkreśla, że liczy na powtórzenie sukcesu Oponeo i planuje mocno korzystać z doświadczeń spółki-matki. Na pewno Oponeo ma know-how, którym może pomóc Dadelo. Wiarygodnie wygląda również doświadczenie zarządu.

Zwrócę jednak uwagę na wyraźnie inny charakter produktu. Opon samochodowych jest na rynku wiele, biorąc pod uwagę producenta, rozmiar felgi, profil, szerokość itp. Jednak takich opon, które pasują konkretnemu klientowi będzie jednak niewiele. W przypadku opon konkurencja sklepu internetowego ze stacjonarną siecią sprzedaży wygląda na relatywnie łatwą. Z kolei klient, który wejdzie do sklepu rowerowego ma dużo większy wachlarz możliwości i sprawny sprzedawca zapewne znajdzie sposób, żeby do niego dotrzeć.

Oferta publiczna Dadelo – kilka słów o finansach spółki

Dadelo podkreśla bardzo dużą dynamikę wyników w 2020 i jest to niewątpliwie prawda. Oczywiście liczby te są „podkręcone” sytuacją pandemiczną, która spółce sprzyjała. W ciągu 3 pierwszych kwartałów 2020 sprzedaż urosła o 103% w porównaniu do 3 pierwszych kwartałów 2019. Zysk spółki urósł z kolei o 128% kwotowo, jednocześnie windując marżę EBITDA z poziomu 3,6% do 11%. Taki poziom marży wygląda na trudny do powtórzenia w

Szczegółową analizę finansową Dadelo można znaleźć na portalu Stockwatch.pl. Oczywiście polecam (analiza dla abonentów serwisu), aczkolwiek z okazji oferty Dadelo niekoniecznie warto wykupywać abonament🙃 (chociaż jest wiele powodów, by zostać abonentem Stockwatch.pl).

Chcesz zostać abonentem Stockwatch.pl? Skorzystaj z kodu rabatowego.

Ze swojej strony dodam jedynie największy, moim zdaniem, znak zapytania dotyczący samej oferty. Spółka ma roczną sprzedaż na poziomie 60-70 mln zł i planuje zainwestować 60-70 mln zł w rozbudowę oferty produktowej. Przy rentowności sprzedaży nawet na poziomie 8% zysku netto nie wygląda to na zbyt efektywne wykorzystanie kapitału. I tak należałoby wtedy zakładać podwojenie sprzedaży w 2021 roku (trudne) i utrzymanie marż z 2020 roku (bardzo trudne).

Jeżeli złotówka kapitału zainwestowana w towar ma dać sprzedaż na poziomie 1 złotego rocznie, daje to e efekcie fatalne wskaźniki efektywności kapitału obrotowego. Patrząc na to, trzeba stwierdzić, że spółka właściwie nie ma sensownego pomysłu na zainwestowanie kwoty, którą chce pozyskać.

Wycena wskaźnikowa Dadelo

Generalne wrażenie jest takie, że spółka syenia się drogo. Dadelo ma roczną sprzedaż na poziomie 60-70 mln zł, z ceny maksymalnej w ofercie publicznej wynika kapitalizacja na poziomie 120 mln zł, co daje 0,5 zł sprzedaży za złotówkę wartości firmy. OPONEO (właściciela Dadelo) ma te wskaźniki o wiele korzystniejsze (sprzedaż 1 050 mln zł, kapitalizacja 550 mln zł). Inne wskaźniki porównawcze również nie wyglądają korzystnie, a przypomnę, że mowa o spółce, która ma udział w rynku na poziomie 1-2%.

Pojawia się oczywiście pytanie , czy potencjał rozwoju biznesu jest wart aż tyle?

Co piszą inni o ofercie publicznej Dadelo?

Linki do materiałów innych autorów na temat oferty publicznej Dadelo:

Na portalu Stockwatch.pl dodatkow można przejrzeć parametry techniczne oferty oraz wspomnianą już wcześniej szczegółową analizę prospektu oraz finansów Dadelo (materiał dostępny dla abonentów Stockwatch.pl).

Plusy i minusy oferty publicznej Dadelo

Plusy oferty publicznej i akcji Dadelo

  • spółka działa na rosnącym dynamicznie rynku (e-commerce/rowery)
  • wpływy z emisji idą na rozwój spółki
  • dostęp Dadelo do know-how Oponeo.pl
  • lockup – Oponeo nie sprzeda swoich akcji przez 360 dni

Minusy oferty publicznej Dadelo

  • wskaźnikowo spółka wypada drogo
  • słaba pozycja na rynku – udziały na poziomie 1-2% na rynku rowerowym
  • pomysł na zagospodarowanie wpływów z oferty wygląda na mało atrakcyjny (zapasy o bardzo niskiej rotacji i przeciętnej rentowności)
  • marże i rentowność z 2020 roku będą bardzo, bardzo trudne do powtórzenia

Podsumowanie

Oferta publiczna Dadelo jest relatywnie niewielka i na pewno nie tak „hot” jak niedawne oferty People Can Fly czy Allegro. Inwestorzy indywidualni inwestowali ostatnio duże środki w oferty publiczne i wyszli na tym nieźle, więc pewnie pokryją zapisami transzę dla inwestorów indywidualnych. Spółka ma niewątpliwie potencjał rozwoju, ale powtórzenie sukcesu OPONEO (10-krotny wzrost obrotów w 10 lat) będzie bardzo trudne. Jest duże prawdopodobieństwo redukcji ostatecznej ceny – dla instytucji oczekiwania Dadelo mogą się wydawać zdecydowanie wygórowane.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x